У своїх автомобілях Škoda широко використовує перероблені та придатні для перероблення матеріали. Щобільше, компанія постійно працює над тим, щоб відповідати майбутньому європейському законодавству і докладає зусилля, аби стати новатором сталого розвитку в автомобільній промисловості та досягти максимально можливого скорочення викидів вуглекислого газу та споживання викопного палива.
Друге дослідження IVET Show Car демонструє певні кроки, зроблені для досягнення цієї мети. Цього разу він базується на серійній моделі Škoda Enyaq. У той час як попереднє дослідження продемонструвало використання природних матеріалів, тепер концепція зосереджена на максимальному використанні перероблених матеріалів та тих, що можна переробити.
Порівняно зі звичайним серійним Enyaq, концепт-кар містить більш ніж удвічі більше переробленого пластику. «Чинне законодавство вимагає від нас використання принаймні 25% переробленого пластику в автомобілях після 2030 року, але ми точно не відкладаємо це на останній момент і маємо намір досягти ще більших пропорцій», — говорить Краус. Основною причиною використання вторинної сировини є зменшення вуглецевого сліду автомобіля. «Пластмасу зазвичай виготовляють із нафти, невідновлюваного ресурсу. Ми зменшуємо нашу залежність від цього ресурсу та водночас зменшуємо наш вуглецевий слід, використовуючи вже готовий матеріал», — пояснює Краус.
Менша кількість різних матеріалів означає простішу переробку
Одним із цікавих рішень, які в автомобілі представлені в кількох місцях, є нова концепція багатошарового матеріалу, який автовиробник називає мономатеріалом. Ідея полягає в тому, що оббивка багатьох частин автомобіля, таких як сидіння, двері або частини панелі приладів, часто складається з трьох шарів різних матеріалів, які склеєні між собою, що робить їх неможливими для переробки. Суть мономатеріалу полягає в тому, що всі шари є хімічно однаковим матеріалом, просто виготовленим за різною технологією, аби вони мали різні властивості, необхідні для кожного шару.
Обидва шари зроблені з перероблених ПЕТ-пляшок та склеєні разом за допомогою клейкої основи, тому оббивку можна переробити цілком. «Важливо сказати, що всі перероблені матеріали відповідають нашим найвищим стандартам, проходять усі функціональні випробування на довговічність і відповідають законодавчим вимогам, які в інших випадках застосовуються до неперероблених матеріалів (первинної якості), тому наше використання перероблених матеріалів не означає будь-яке зниження якості для клієнта порівняно з первинними матеріалами, виготовленими з викопних ресурсів, які використовувалися раніше», – пояснює Далібор Копач, який відповідає за розробку екологічно чистих матеріалів. З практичного та функціонального погляду користувач не зможе відрізнити перероблені матеріали від звичайних.
З використаного пластику виготовляють кришки колісних арок, кронштейни замка капота, кришки водяного каналу під лобовим склом і т.д. Стаканчики від йогурту використовуються для обшивки внутрішніх дверей. «Використовуючи ці матеріали, ми зменшуємо кількість відходів, які потрапляють на звалища або сміттєспалювальні заводи», — говорить Далібор Копач.
Навіть масло та гуму можна переробити
Концепт-кар також використовує деякі ідеї, які є дуже нетрадиційними або які досі не вдалося реалізувати. «Донедавна переробити пофарбовані деталі було майже неможливо. Тепер у нас є бампер, виготовлений із високою часткою матеріалу зі старих бамперів», — розповідає Лукаш Зузанек, інженер із розробки екологічних матеріалів. Матеріал, який використовується для накладки на пороги автомобіля, виготовлено з переробленої олії для смаження, а ущільнювач дверей зроблено з переробленої гуми, яку донедавна було неймовірно важко переробити. «Однак зараз існує технологія девулканізації гуми, а потім приготування нового грануляту та виробництва нової вулканізованої гуми», — пояснює Зузанек.
IVET Show Car
IVET розшифровується як щорічний внутрішній ярмарок інновацій Škoda, де компанія представляє нові ідеї своїм співробітникам, які мають шанс потрапити у виробництво. Екологічність традиційно була однією з тем ярмарку та самих інновацій, і багато ідей ярмарку вже використовуються в стандартних автомобілях. Чеський автовиробник публічно представив деякі ідеї ще в 2022 році з першим так званим IVET Show Car, який був автомобілем на базі Octavia. Цей автомобіль продемонстрував використання матеріалів природного походження: деталі, які використовувалися в різних місцях, особливо в салоні, містили волокна цукрових буряків, траву міскантусу, вовну альпаки та волокна натуральної вовни. Другий шоу-кар IVET на базі Enyaq був представлений співробітникам компанії наприкінці 2023 року та зараз представлений громадськості. «Цього разу наша головна увага зосереджена на збільшенні вмісту перероблених матеріалів і тому, щоб зробити самі деталі більш придатними для вторинної переробки», — говорить Петр Краус з технічного розвитку Škoda.